
 

1 
 

Social Paradigm, 2022, 6 (1): 1-11 

 

Molla Nasreddin’s Traditions in Turkish Satirical Press of the 

Republican Period 
 

Gulbeniz Babayeva 

 

 

Abstract 

 The article deals with the Republican period of the 150-year-old Turkish 

satirical press. Satirical magazines published at this stage, such as “Diken”, 

“Güleryüz”, “Aydede”, “Akbaba”, “Marko Pasha” became the main subject of 

research. At the same time, the problems in the socio-political, literary, cultural and 

social life of the Turkish people are interpreted on the basis of examples from 

magazines. Turkish satirical magazines and newspapers, which were in a period of 

stagnation during the First World War and the War of Independence, entered a new 

stage of development after the proclamation of the Republic.The year 1928 is already 

characterized as the end of one stage and the beginning of anotherin the life of the 

press. Well-known writers such as Aziz Nesin, Sabahattin Ali, Rifad Ilgaz, Orhan 

Kemal worked in the Turkish satirical press, which operated freely with the 

establishment of the republic. The article deals with the influence of “Molla Nasreddin” 

magazine on the Turkish satirical press, which caused a great response in the Eastern 

world. Numerous Turkish satirical newspapers and magazines are compared with 

“Molla Nasreddin”. In general, in the examples of the Turkish satirical press, the 

literary school "Molla Nasreddin" has a strong influence. Unknown Turkish scienties 

and intellectual people – Nazim Hikmet, Hilmi Ujabash, Mammad Fuad Koprulu, 

Ibrahim Altay Govsu, Huseyn Kazim Gadiri, Salim Rafik Rafioglu, Vahab Yurtsever 

and others noted that the journal of "Molla Nasreddin" has a great reputation and 

importance in the Eastern world in different magazines, encyclopedies and books of 

literary history. “Molla Nasreddin” and Sabir are mentioned in the “Turkish 

Encyclopedia” and the role of this satirical press in Azerbaijan as well as in the Turkic 

world was emphasized it. The first number of Akbaba, published on December 7, 1922, 

was a weekly political satirical publication. After 208 magazine numbers, its 

publication was stopped and in 1933 and it was republished in new alphabet. The 

magazine has been operating for 55 years, alphabet at intervals, and has earned the 

right to be the longest-lived satirical magazine in Turkey. While “Akbaba”, was 

continuing its activities during the Republican period, it was published in November 

1947 in “Marco Pasha”. “Marco Pasha” is the first politically oriented satirical 

newspaper. With the exception of “Kalem” and “Cem”, which were published during 

the Turkish İndependence War, it was “Marco Pasha” who widely criticized political 

issues on his pages. During World War II, the subject matter of the satirical press 

expanded considerably. Images of reactionary forces and war initiators appeared in 

newspapers and magazines, and their aggressive policies became criticism object. At 

the same time, great satirical writers of the Republican period grew up. At this stage, 



Babayeva                                        Social Paradigm, 2022, 6(1): 1 – 11 

2 
 

the activity of the satirical press pays attention. The Turkish satirical press, which has 

gone through a great historical period of 150 years, like “Molla Nasreddin” magazine, 

has not been indifferent to important socio-political, literary and cultural events in the 

country, social problems, but also to global issues. has been able to show solutions to 

these problems. 

Keywords: Republic of Turkey, satirical press, “Akbaba”, “Marco Pasha”, 

“Molla Nasreddin” magazine. 

 

Received/Makale Geliş Tarihi: 10.07.2021 

Accepted/Makale Kabul Tarihi: 24.09.2021 

 

Introduction 

The genre of satire, which has gained status in the rich and 

centuries-old literature of Azerbaijan and the Turkic peoples as a whole, 

has opened wide opportunities for the satirical press, that began to work 

in this direction. Masters of satire, who wrote about the wishes and 

desires of the people in literature, the serious problems that concerned 

them and conveyed them to readers, were able to realize their experience 

in the national press. The global problems of the East and the West, of 

humanity as a whole, joined in one point, inhumane rules, suppression of 

rights and freedoms, many social problems, hard and difficult way of life 

united satirists in the struggle for the same beliefs and persuasions, 

andrevealed the need for the formation and development of the satirical 

press. 

Before the publication of the magazine “Molla Nasreddin” (1906-

1931), the pioneer of the Azerbaijani satirical press, the Turkish satirical 

press already had 36 years of experience in this area. This tradition was 

successfully continued during the Republican period in Turkey, which 

had had a satirical press long before “Molla Nasreddin”.With the 

establishment of the republic, a new stage of the Turkish satirical press 

began. During the newly formed multi-party period, the scope of the 

Turkish satirical press expanded and became much richer in terms of 

topics.The satirical press has found its way to development and progress 

with the deep and many-branched satirical writings of such great writers 



“Molla Nasreddin” Traditions in Turkish Satirical Press of  the Republican Period 

3 
 

of the time as Aziz Nesin, Sabahattin Ali, Rifat Ilghaz, Orhan Kemal, 

Bedii Faik, Haldun Taner, Muzaffer Izgu, Cetin Altan and others. 

The Turkish satirical press, which was in a process of stagnation 

and collapse during the First World War and the War of Independence, 

continued to operate in a different way after the proclamation of the 

Republic.In the history of the satirical press, the 1928 year was 

remembered as the end of one stage and the beginning of another. After 

the adoption of the new alphabet in Turkey, the establishment of the 

Serbest Firka (Independent Party - G.B.) on August 9, 1930 in a short 

time ensured the normalization of socio-political events in the country, 

the free publication of satirical newspapers and magazines in a 

completely original form. 
 

Turk Satiric Press in National Struggle 

During the period of the National Struggle covering the years 

1919-1923, magazines such as “Diken”(1918), “Güleryuz”(1921), 

“Aydede”(1922) and “Akbaba”(1922) were published in the Turkish 

satirical press. “Diken”and “Güleryuz”magazines were published under 

the edition by Sedat Simavi.“Aydede”was published under the edition 

by Refik Halit Karay, and “Akbaba”magazine was published under the 

editionby Yusif Ziya Ortaj and Orhan Seyfi Orhan. 

“Diken” is a literary and political satirical magazine published in 

Istanbul on October 30, 1918 by Sedat Semavi. Initially published once 

every 15 days, the magazine was later published once a week. In all, 72 

issues of “Diken” magazine, which operated until July 19, 1920, were 

published. Sedat Semavi, the magazine’s editor, confessed that he 

started publishing the first issue of “Diken”with the aim of “to give a 

little smile to the curled lips”. He noted that “Diken” will replace the 

previously closed “Kalem” and “Cem” magazines. “Diken”has entered 

the history of the satirical press as a magazine supporting the War of 

Independence in Turkey.Well-known caricature ists and writers of the 

time Fazil Ahmet (Aykaç), Selahattin Enis (Atabeyoğlu), Riza Tevfik 

(Bölükbaşı), Aka Gündüz, Yusif Ziya (Ortac), Ibnürrefik Ahmet Nuri 

(Eighth), Ahmet Rasim, Ömer Seyfeddin and others published their 

articles in the magazine. 



Babayeva                                        Social Paradigm, 2022, 6(1): 1 – 11 

4 
 

Turk Satiric Press in Period II Mashrutiyyat 
 

Many satirical newspapers and magazines published in Turkey 

after the proclamation of the Second Constitution did not last long, and 

by the time of the War of Independence, a small number of media organs 

were able to continue their activities. Gokhan Demirkol writes: 

“Between the years 1919 and 1922, the so-called period of the National 

Struggle, the Turkish press was divided into two fronts in the form 

of“those who were before the National Struggle” and“those who 

supported the National Struggle”. This confrontation between the 

newspapers also passed on to satirical magazines, such as Sedat 

Semavi’s “Güleryuz” magazine, which supported the National Struggle, 

and Refik Halid’s “Aydede” magazine, which was facing the National 

Struggle” (Gokhan Demirkol 2015:140). 

Sedat Semavi started publishing “Güleryuz” two months after the 

closure of “Diken”magazine. When the magazine began publishing on 

May 5, 1921, it published the following poem in its first issue: 

Oh my reader, oh my reader, pay attention: 

My every page will be filled with verse and prose. 

Each copy of “Güleryuz”is a bunch, 

The yearly will be a big volume! (Guleryuz, 5 Mayıs 1921 (1337), 

Sayı: 1) 

The cover of that issue featured a picture of Mustafa Kemal sitting 

on a white horse and the Turkish flag in the background. On the right 

and left sides of the flag are the following verses: 

With your blood that beats a faith in your pulse 

You rose to the horizon that did not see light 

I don’t know that with your forehead higher than the sky 



“Molla Nasreddin” Traditions in Turkish Satirical Press of  the Republican Period 

5 
 

Did you come from where the sun rose? (Guleryuz, 5 Mayıs 1921 

(1337), Sayı: 1) 

“Güleryuz”, published once a week on Thursdays, had been 

published twice a week since issue 60, on Monday, June 22, 1922. After 

6 issues were published twice a week, 66 issues were repeated on 

Thursdays, once a week. The owner of the magazine, Sedat Semavi, also 

worked as an artist for “Güleryuz”. Along with SedatSemavi, 

CevatShakir (Halikarnas Fisherman from Kabaagach), Ahmet Rasim, 

Encument Ekrem (Talu), Fazil Ahmet (Aykaç), Abdulbaki Aziz, 

YusifZiya (Ortac), NecdetRüştü (Efe), SelamiIzzetSedes,VedatÖrfi 

(Bengu), OrhanSeyfi (Orhan) and other artists and writersworked in 

“Güleryüz”. 

In 1923, after the 122-nd issue, “Güleryüz” ceased its operation. 

“Aydede” magazine, edited by Refik Halid Karay, was published 

on January 2, 1922. 20 days before the publication of the magazine, the 

following announcement was published in the “Peyami-Sabah” 

newspaper: “Aydede” is published at the end of the month.It is the most 

fine, illustrated satirical newspaper in Turkey. It reflects the works of the 

greatest satirical writers and satirical poets. The first copy also contains a 

very valuable caricature of Cem”.(Peyam-ı Sabah, 19 Aralık 1921 (19 

Kanunuevvel 1337), Sayı: 11522-1092). 

The headline of “Aydede” depicts a moon falling on the silhouette 

of Istanbul. This moon shining over Istanbulis Refik Halid. He stated in 

a programmatic article in the first issue of the magazine, “Persuasion 

Talk” that “Aydede” would take a neutral position and would not 

interfere in the country’s domestic politics. Undoubtedly, the confession 

of the editor-in-chief was intended to evade strict censorship. However, 

Gokhan Demirkol writes: “Refik Halid, who was soothed by “Aydede” 

in economic terms, could not wait for the neutrality and he declared in 

the first issue of the magazine and transferred from “neutrality” to 



Babayeva                                        Social Paradigm, 2022, 6(1): 1 – 11 

6 
 

“supporter” in front of Mustafa Kemal and the National Struggle through 

“Aydede”.While talking about the National Struggle, Refik Halid and 

“Aydede” saw SedatSemavi’s“Güleryüz” in front of him. However, this 

meeting is not new for either side (Gokhan Demirkol 2015:150). 

While Sedat Simavi’s “Güleryüz” magazine supported the War of 

Independence, Refik Halit Karay’s “Aydede” defended the position of 

the occupiers, justifying the Greek forces and criticizing the Turkish 

government and Mustafa Kemal Ataturk in his magazine.Therefore, 

there was a sharp confrontation between the supporters of“Aydede” and 

the “Güleryüz”. 

Along with Refik Halid, “Aydede”  also had a team of great 

writers and artists. The works of writers and poets such asAbdulbaki 

Fevzi, Reshat Nuri (Guntekin), Halil Nihat (Boztepe), Selami Izzet 

(Sedes), Fazil Ahmet (Aykaç), Osman Cemal (Kayğılı), Mahmut Sadık, 

Riza Tevfik, Yusif Ziya (Ortac), Güzide Sabri, Orhan Seyfi (Orhon), 

Ercüment Ekrem (Talu), Enis Behic (Koryürek), Vedat Orfi (Bengü) 

were included in the magazine and were met with interest by readers. 

Its artists also play a special role in the magazine’s popularity. 

Satirical caricature s reflected in “Aydede”were drawn by experienced 

and talented artists like Bashta (AhmetRifki), AhmetMunif (Fehim), 

Ramiz (Gökçe), RatipTahir (Burak), Mehmet Izettin, ZekiCemal 

(Bakichelebioglu), (Hasan) Fahrettin, HasanRasim (Us) and Kazim. 

According to “Aydede” magazine, “Güleryüz”received financial 

support from the Ankara government, and according to “Güleryüz”, 

“Aydede” received financial support from the occupying forces. This 

topic was first reflected in the article “Sincere conversations” in the 4th 

issue of “Aydede” magazine. In response, “Güleryüz” accused the other 

party in its issue 53 on May 4, 1922, with a poem entitled “It is 

impossible”.Moreover“Güleryüz” had published satirical caricature s 

against “Aydede” magazine and its editor, Refik Halid. In the caricature 



“Molla Nasreddin” Traditions in Turkish Satirical Press of  the Republican Period 

7 
 

in issue 69 on August 10, 1922, of “Güleryüz”, Refik Halid’s head and 

nose were likened to different fruits, and next to the picture was written: 

“Who do these fruits remind us? This type of caricatures and articles 

published in “Güleryüz” reflect the confrontation between the two 

magazines. 

Refik Halid criticized the National Struggle and the Ankara 

government in “Aydede” magazine and accused the ruling circles of 

being “sold out”, “collaborators” and “doing meaningless 

things”.However, after the 72-nd issue of the magazine, Refik Halit’s 

attitude towards the government changed,because on July 9, 1922, 

Turkish troops defeated the Greek invaders and entered Izmir. Refik 

Halid and Ahmet Rifki, who have already seen the victory of the Ankara 

government, estranged from opposition positions.On July 11, 1922, in 

the 73-rd issue of “Aydede”, Refik Halit wrote in his article “Fig talk” 

that he welcomed the liberation of Izmir from the Greek occupation with 

great joy. 

During the National Struggle, “Güleryüz”won the satire front, 

“Aydede” was closed on November 9, 1922, and Refik Halid was forced 

to move away from Turkey and to live abroad.In the words 

of“Güleryüz”, “when the moon set, rose the sun”. 

As a whole, in the examples of the Turkish satirical press, which 

we have considered, a strong influence of the “MollaNasreddin” literary 

school is noticeable. Great Turkish scholars and intellectuals 

NazimHikmet, HilmiUcabash, MammadFuadKoprulu, Ibrahim Altay 

Qovsu, HuseynKazimQediri, SalimRafikRafioglu, VahabYurtsever and 

others noted in various media, encyclopedias and literary history books 

that the magazine published by edition ofJalilMammadguluzadeh has a 

great reputation and importance in the Eastern world. There is 

information about “MollaNasreddin” and Sabir in the “Turkish 

Encyclopedia” (Türk Ansiklopedisi: 428-429) and the role of this 



Babayeva                                        Social Paradigm, 2022, 6(1): 1 – 11 

8 
 

satirical magazine in Azerbaijan as well as in the Turkic world was 

emphasized. 

The first issue of “Akbaba” magazine, published on December 7, 

1922, functioned as a weekly political satirical press organ. After the 

publication of 208 issues, the magazine was stopped and was 

republished in 1933 in new letters.Between the years 1923 and 1955, 

during the period when it supported the political line of the ruling 

Republican People’s Party and opposed an opposition party such as the 

Free Party Democratic Party, it lost readers’ support and was forced to 

suspend its publication (1931-1933, 1950-1951). On March 11, 1967, 

after the death of Yusif Ziya Ortac, “Akbaba”, continued by Engin 

Ortac, ceased its publication again on December 28, 1977. The magazine 

continued to operate for 55 years, albeit at intervals, and became 

Turkey’s longest-lived satirical magazine. “Akbaba”magazine contained 

satirical, critical writings, theatrical performances, dream interpretations, 

caricatures, etc. The name of the caricature galley was published in the 

first editions of the magazine under the headline “Foreign caricatures”, 

and in the following years under the headline “World caricatures”. 

The caricatures in “Akbaba” are very similar to the caricatures in 

“Molla Nasreddin” magazine in terms of theme and idea. In the 1928-th 

issue of the magazine from October 4, the underline of Ihap Hulusi’s 

caricature “Instead of wood” reads: 

- “So you will stay in the pavilion in the winter ... well, but how 

will you live in that snow, won’t you be cold?” 

- Ah, why am I cold? My father’s library is full of thick books 

written in Arabic letters, we will burn them to keep warm. The theme 

and idea of this caricature  are in harmony with the “Friendly 

jest”published in the 11th issue of “Molla Nasreddin” magazine in 1926. 

As can be seen, the issue of alphabet reform in both Azerbaijan and 

Turkey had become the main topic of the satirical press. 



“Molla Nasreddin” Traditions in Turkish Satirical Press of  the Republican Period 

9 
 

Among the authors of the magazine were such great masters as 

Osman Celal Kaygili, Ibrahim Alaattin Govsa, Ercument Ekrem Talu, 

Aziz Nesin, Ilgaz and Muzaffer Izgu.Among the authors of the magazine 

were such great artists as Osman Celal Kaygili, Ibrahim Alaattin Govsa, 

Ercument Ekrem Talu, Aziz Nesin, Ilgaz and Muzaffer Izgu. Among the 

artists were Munif Fehim, Zeki Beyner, Fethi Develioğlu, Ali Ulvi, 

Ramiz Nemci Riza and Semih Balcıoğlu. In the caricatures published in 

“Akbaba”, as in the magazine “Molla Nasreddin”, subtitles were 

preferred in order to reveal the inner world of the image and the true 

nature of the event. 

While “Akbaba” magazine continued its activities during the 

Republican period, it began to be published in November 1947 in 

“Marco Pasha”. “Marco Pasha” is the first politically oriented satirical 

newspaper. With the exception of the “Kalem” and “Cem” magazines 

published during the Union era, it was “Marco Pasha”that widely 

criticized political issues on his pages. Socio-political and economic 

relations between Turkey and the United States have been the leading 

topics of the magazine. The magazine, which includedwriters and artists 

as Sabahaddin Ali, Aziz Nesin, Rifat Ilgaz and Mim Uykusuz, was in the 

opposition to the one-party government, was repeatedly closed and its 

writers were imprisoned. The magazine’s harsh style and sharp satirical 

spirit endangered its staff at all times and did not guarantee the longevity 

of “Marco Pasha”. Despite all the persecution and bans, the newspapers 

published at the same time sold for $50.000, but “Marco Pasha” was 

sold for $60.000. However, each time the magazine was closed, it 

resumed publication. In this regard, aiming to get rid of the persecution 

the magazine was later republished under the names “Malum Pasha”, 

“Marhum Pasha”, “Bizim (Our) Pasha”, “Yeddi-Sekkiz Pasha”, “Ali 

Baba” and “Okuz Mehmet Pasha”.,699. 

Satiric Press in Second World War and Next Years 

 



Babayeva                                        Social Paradigm, 2022, 6(1): 1 – 11 

10 
 

During World War II, the subject matter of the satirical press 

expanded considerably. Images of reactionary forces and perpetrators of 

war appeared in newspapers and magazines, and their aggressive 

policies became the object of criticism. At the same time, great satirical 

writers of the Republican period emerged. At this stage, the activity of 

the satirical press attracts attention.Interference in all the events of the 

period, their satirical interpretation draws attention. Aziz Nesin, one of 

the pioneers of the Turkish satirical press, dealing about the services of 

the Turkish pressin 1945-1950, especially of “Marco Pasha”, 

writes:“With the difficulties and pressures caused by the World War II, 

the war task of humor against the ruling class begins. “Marko Pasha” 

was one of the pioneers of this war (Aziz Nesin 2001:14). 

After the 1950s, unexpected changes took place in the 

publication of the Turkish satirical press. The party representing the 

republic passedto the opposition, while the opposition party played a 

leading role. In this contradictory period, the satirical press was given 

wide space and fertile conditions were created for its evolution and 

development. 

“Tef” magazine is one of those in the Turkish satirical press that 

keeps the traditions of “Molla Nasreddin” alive. The magazine was 

closed after being published for two years from 1954 to 1956 and began 

to be re-published on May 27, 1960. In contrast to “Akbaba”this 

magazine took a different path in both its caricatures and satirical 

writings. 

Writers such as Oguz Aral, Turhan Selcuk, Ferruh Dogan worked 

in the satirical magazine with a socialist outlook, and later they became 

the main authors of the magazine. 

Oguz Aral founded a new satirical literary school “Kirgir” published in 

1972. One of the most important features of this satirical magazine, 

which reached high circulations in a short period of time, is that it 



“Molla Nasreddin” Traditions in Turkish Satirical Press of  the Republican Period 

11 
 

trained writers and artists of many contemporary satirical 

magazines.Magazines such as “Leman” (1991), “Penguen” (2002), 

“Uykusuz”(Sleepless) (2007) and the “Çarşaf”(The veil) (1976) that 

stopped its publication, “Lemon” (1985), “Hibir” (1989), “Pişmiş Kelle” 

(1990) are derived from “Kirgir”. 

 

Conclusion 

The satirical magazine “Kirgir” published under the leadership of 

Oguz Aral, became famous as the best-selling satirical magazine in the 

world after “Crocodile”, published in the Soviet Union in 1922-1991. 

The articles on a yellow and black background were also colorful in 

terms of theme and idea.The magazine was published in a large 

circulation of about 500.000, and its authors later played an important 

role in the emergence and popularity of many pressorgans.Since 1989, 

the legendary staff of “Kirgir” has been disbanded. The magazine, 

which has not been able to maintain its former popularity in modern 

times, continues to operate, albeit weakly. 

Thus, the Turkish satirical press, which has passed a great 

historical stage of 150 years, like the magazine “Molla Nasreddin”, has 

not been indifferent to important socio-political, literary and cultural 

events in the country, social problems, but also to global issues and has 

been able to show solutions to these problems. 

References 

Aziz Nesin. Cümhuriyyet Dönemi  Türk Mizahı. Adam Yayınları, İstanbul, 2001:14. 

Gökhan Demirkol. Kurtuluş Savaşında mizahın iki cephesi: “Güleryüz” “Aydede”ye 

karşı. Çankırı Karatekin Universitesi, Güzel Sanatlar Fakultesi. İletişim Kuram 

ve Araştırma Dergisi – sayı 41\Güz 2015:140, 150 

Güleryüz, 5 Mayıs 1921(1337, Sayı : 1) 

Peyam-ı Sabah, 19 Aralık 1921 (19 Kanunuevvel 1337), Sayı: 11522-1092  

Türk Ansiklopedisi. Cilt IV, Ankara, 1950, s. 428-429. 


